Es nekad neesmu skaitījis cik nulles ir maniem miljoniem

Iespējamie bērnu pārvadāšanas veidi ar velosipēdu, to salīdzinošie rādītāji un iespējamās problēmas

Publicēts: 21.08.19 | Sadaļa: blogs

Tad, kad uzrodas vēlme bērnu pārvadāt ar velosipēdu, tad lielākai daļai cilvēku šis kļūst par izaicinājumu. Kā, lai pārvadā? Vai tas ir droši? Kādu pārvadāšanas veidu izvēlēties? Ar ko viens veids labāks par otru? Un cik es esmu novērojis, tad pārsvarā cilvēku kritēriji ir šādi: krāsa, patīk, nepatīk vizuāli. Tad seko jautājums, kur un kā to piestiprināt? Un lielā daļā gadījumu saprot, ka velosipēds neder sēdeklītim, jeb sēdeklītis velosipēdam. Taču jautājumi par to kāda būs ikdiena ar šādu uzparikti nemaz nenāk prātā. Tad, kad ikdienā sāk lietot, tad saprot, cik nesakarīga bijusi izvēle, bet nu jau vairs neko – citu nepirks. Un tā mocās līdz bērns izaug, jeb atsit vēlmi sev un bērnam diezgan ātri, bet sēdeklītis kļūst par krāmu. Un, ja ir izvēlēts neatbilstošš pārvadāšanas veids, tad ir pārsvarā situācijas, ka bērnu ved ar velosipēdu tikai retos gadījumos, bet ne ikdienā, jo ikdienā šāda uzparikte traucē. Tādēļ apkopoju dažādus pārvadāšanas veidus un dažādus apstākļus, kuri rada problēmas pašam lietotājam, jeb bērnam. Pēc šiem apstākļiem vari izvērtēt plusus un mīnusus katram pārvadāšanas veidam. Esmu vedis bērnus ar visiem aprakstītajiem un vēl vairākiem neaprakstītajiem veidiem, tādēļ varu pēc savas pieredzes spriest. Varbūt Tev viedoklis atšķiras, jeb vēl ir kāds cits būtisks apstāklis, kuru neesmu izvērtējis. Jāņem vērā, ka katram cilvēkam, katra dzīvesvietā, ikdienas gaitās var būt atšķirīgi apstākļi – viens dzīvo savrupmājā, cits dzīvklī, citam viens bērns, bet citadm trīs. Daži ar velosipēdu brauc tikai saulainā laikā, divas dienas gadā, bet cits katru dienu visu gadu. Tādēļ iesaku pirms bērna pārvadāšanas izvēles tabulu izdrukāt un pašam aizpildīt pēc saviem aspektiem un uzsvaru likt uz pašam būtiskām lietām. Vismaz tas liks aizdomāties par lietām, kuras varbūt pašam neienāktu prātā. Tabulu var papildināt. Lai redzētu tabulu, spied šeit

Ceļu satiksmes noteikumi par pārvadāšanu nosaka sekojošo:
“210. Velosipēdu vadītājiem aizliegts:
210.4. vest ar velosipēdu pasažierus, ja tas nav speciāli izgatavots šim nolūkam. Ar velosipēdu atļauts vest bērnus vecumā līdz septiņiem gadiem ar galvā uzvilktu aizsprādzētu aizsargķiveri, ja ir iekārtoti papildu sēdekļi un droši kāpšļi kāju atbalstam;
210.5. vilkt citus transportlīdzekļus, izņemot piekabes, kas izgatavotas speciāli šim nolūkam; 210.5. vilkt citus transportlīdzekļus, izņemot piekabes, kas izgatavotas speciāli šim nolūkam;”

Aicinu arī pievienoties Facebook esošajai “Latvijas kravas velo kopa” @kravasvelo , kur var praktiķiem uzdot neskaidros jautājumus, sarunāt notestēt kādu no velosipēdiem, pirms to iegādāties.

Taču, ja gribi redzēt manu rezultātu uzreiz, tad labākie pārvadāšanas veidi sarindojas zemāk redzamajos attēlos:

1.Kravas velosipēds ar diviem riteņiem bērnu pārvadāšanai

Kravas velosipēds Bullitt

 

2.Kravas velosipēds ar 3 riteņiem bērnu pārvadāšanai

 

3.Velosipēds ar piekabi bērnu pārvadāšanai

 

4.Velosipēds ar bērnu sēdeklīti priekšpusē

 

5.Velosipēds ar bērnu sēdeklīti aizmugurē

 

 

Zemāk ir vēl daži piemēri kā cilvēki mēdz pārvadāt bērnus ar velosipēdu:

Kravas un pasažieru velosipēds bez kulbas. Šādiem velosipēdiem ir sēdeklis, kurā ir drošības josats diviem bērniem. Taču, ja pasažieris ir lielāks, tad var vest vienu. Dažiem kravas velosipēdiem ir iespēja stāvēt kājās aizmugurē aiz stūres.

Kravas velosipēdam vēl ir iespēja sēdināt bērnu uz bagāžnieka un arī piestiprināt citu bērnu velosipēdu, kā arī vēl velo piekabi kravām, vai pasažieriem. Nīderlandē šādus piemērsu var redzēt laiku pa laikam. Vecāki neiespringst, bet dara.

Parasts velosipēds, kuram ir bērnu sēdeklītis aizmugurē un ari priekšā. Priekšā esošajam sēdeklim vēl ir vējstikls, kas ne tikai pasargā no vēja, bet arī knišļiem, kas skiren acīs

Velosipēda piekabe uz viena riteņa, kur bērnam ir arī pedāļi, lai mītos. Labs risinājums no tā viedokļa, ka piekabe aizņem mazāk vietas, nekā uz diviem ritieņiem. Ar šādu ir ērtāk izbraukt šauras vietas, stabilāka, tā negāžās un vieglāk uzbrauk, nobraukt no apmalēm. Pie kam, gan bērnam ir līdzdalības sajuta procesā un no pieredzes zinu, ka bērns pat diezgan daudz var piepalīdzēt braukt, ja pats minās. Pat tā, ka brīžiem pieaugušais var nemīties.

Velosipēds ar diviem bērnu sēdeklīšiem aizmugurē un vienu priekšā. Šādai pārvadāšanai ir nepieciešams lielāka izmēra velosipēda rāmis un speciāls, garāks bagažnieks.

Pasažieru velosipēds, kurš pamatā domāts vecu cilvēku transportēšanai, jo tajā var ērti pārsēsties no/uz invalidu ratiņiem. Ir arī konstrukcijas, kur ar visiem invalīdu ratiņiem uzbrauc uz kravas velosipēda platformas. Taču ir redzēts, ka ar šādiem velosipēdiem pārvadā bērnus.

Kravas trīsritenis, kuram līkomos sasveras kravas(pasažieru) kaste. Ar šādiem velosipēdiem ir vieglāk manevrēt, mazāki pagrieziena rādiusi un tas stabilāk turas, ja ar vienu sānu jāuzbrauc uz apmales, šķēršļa, bedres.

Divriteņu kravas velosipēds, kurš pamatā domāts bērnu vešanai uz bagāžnieka.

Velosipēds ar dieviem bērniem uz bagāžnieka un viens sēdeklītī pie stūres.

Dānijā vecāki neiespringst, nestreso ne par to, vai bērni ir piesprādzēti, vai tiem ir ķiveres un, cik tas viss ir pēc kaut kādiem kanoniem. Ja jāved, tad jāved. Agrākos laikos ceļojumos brauca vienkārši sasēžoties kravas mašīnas kravas kastē. Nekas nav mainījies arī šodien, jo tas patiešām ir droši, ja dara saprātīgi. Piemērs tam, ka arī 7 bērnus var vest ar vienu velosipēdu. Un nenoliedzami, šādi būs vairāk emocijas, vairāk atmiņas, nekā visi brauktu ar vienu mašīnu.

Ar kravas velosipēdu var bvest gan zīdaini, ja tas ir zidaiņu sēdeklītī, gan bērnu ratu kulbā un pietiek vietas arī bērnu ratiņiem, un mantām, ja vel uzliek bagāžnieku ar velosomām

Piemērs tam, ka arī zīdaini var vest ar velosipēdu bērnu piekabē.

Speciāls zīdaiņu sēdeklītis liekams kravas velosipēdos. Taču var pielāgot jebkuru bērnu sēdeklīti likšanai kravas velosipēdā

Velosipēda piekabe diviem bērniem un kravas nodalījumu

Velo piekabe, treileris diviem bērniem

Uzparikte divu bērnu vešanai, kura abi bērni var paši mīties un palīdzēt pieaugušajam mīt.

Tandēma velosipēds ģimenei. Izsktās diezgan dīvaini, bet patiešām šādus velosipēdus pat ražo masveidā un pasaulē tādu ir daudz. Ikdienā braukšanai pa pilsētu nav ērti, bet, ja šāds, vai kompaktāks ir domāts, lai aizbrauktu ar bērniem no mājām līdz bērnudārzam, tur atstāj velosipēdu un vakarā atkal ar šo pašu velosipēdu brauc mājās, tad der arī ikdienai. Tiesa, šis velosipēds ir lietošanai īsākam laika periodam un tad, visdrīzāk tas nonāks pie citas, jaunas ģimenes.

Velosipēds ar uzparikti bērna vešanai un vēl velo piekabe pie tās.

Bērna vešana stāvot kājās uz bagāžnieka. Tiem, kas šādi nav veduši un nav paši braukuši sākotnēji liekas bīstama un ēvarģēlīga uzvešanās. Taču patiesībā šādi vest un šādi pašam braukt ir daudz, daudz ērtāk, drošāk nekā sēžot uz vienkārša bagāžnieka. Sēžot uz bagāžnieka tas spiež. Ja kājas ir garākas, tad tās jātur uz augšu, bet ilgi tā nenoturēs, jo ātri sagurst. Ja velosipēds ir zems, tad tas pavisam grūti. Ja sēž uz bagāžnieka, tad pasažierim sitās līdz pat smadzenēm katra bedre. Tam, kas ved, tam ir grūti noturēt līdzsvaru, jo pasažiera kājas visu laiku šūpojās un rausta, izsit no balansa braucēju. Taču stāvot kājās, ir ērti turēties pie pleciem. Var labi redzēt ceļu un sagatavoties iespējamām bedrēm, kalniņiem, apmalēm, jeb kādam iespējamam negadījumam. Esot gatavībā, var arī nolekt no 50-60 cm augstā bagāžnieka un nekas var arī nenotikt. Smaguma centrs ir tieši uz aizmugurējā riteņa, attiecīgi, netiek traucēts līdzsvars velosipēda vadītājam. Ja bagāžnieks iztur, tad var vest arī diezgan lielus cilvēkus. Un paliel vietas arī velo somām, kurās iekraut mantas. Un pasažieris ar velosipēda vadītāju var ērti sarunāties. Iesaku pamēģināt, ja nav sanākusi iespēja. Ērtākais veids kā vest, ja nev nekādu sēdekļu, vai kravas velosipēda. Holandē, Dānijā tā tik vien brauc.

Dāņu ražotais velosipēds Bullitt tiek uzskatīts par vieglāko un ātrāko kravas velosipēdu Pasaulē. Tas ir uzvarējis ļoti daudzos Pasaules velokurjeru čempionātos un sevi pierādījis. Starp citu, Latvijā tos tirgo SIA “Velokurjers”

Trīsriteņu kravas velosipēds kādus pārsvarā izmanto cilvēku ar invaliditāti pārvietošanai, taču ne tikai

Baboe ir viens no līderiem Pasaulē trīsriteņu velosipēdu ražošanā. Šis modelis ir domāts 4 bērniem.

Velosipēds der ne tikai bērnu pārvadāšanai, bet bērniem izaugot noder braukšanai ikdienā, jo tas ir ļoti viegls, ērts un ātrs. Šis attēls arī rāda, ka ar to ir vienkārši vest arī pieaugušos.

Omnium kravas velosipēds tiek uzskatīts par vienu no ātrākajiem pasaulē. Tas sevišķi neatšķiras no parasta velosipēda, taču tam priekšpusē ir liela platforma, jeb bagāžnieks. Pārsvarā to izmanto mantu vešanai, bet kādēļ nevest arī pasažierus

Kravas velosipēds Bakfiets – viens no holandiešu lepnumiem un populārākajiem kravas velosipēdiem. Bakfiets ražo gan divriteņus, gan trīsriteņus. Elektriskajā versijā bez piepūles var vest diezgan nopietnu svaru bez piepūles.

 

Viesturs Silenieks