laime ir slinka – tā pati pie tevis nenāks, pašam jāiet pēc tās

Mācības uz ledlauža “Varma”

Publicēts: 13.10.10 | Sadaļa: blogs

Katru gadu pirms ziemas iestāšanās Rīgas Brīvostā notiek jauna rosība – tiek ieziemota vasares tehnika, peldlīdzekļi un iekārtas. Tiek remontēta un izmēģināta tehnika, kura būs nepieciešama ziemā. Vislielākā rosība ir ledlauža “Varma” apkalpei, kura nupat kā beigusi darbus pie remonta. Tiek pārbaudīts aprīkojums un drīz tiks veikts arī izmēģinājuma brauciens līcī, lai pārbaudītu vai apkalpe un kuģis ir gatavs ziemas darbiem. Ledlauža pakalpojumi nav nepieciešami katru gadu, bet tikai tad, kad ilgāku laiku ir bijis sals. Rīgas līcī ledus aizsalst tikai līdz kādiem 30 cm un tas ir diezgan plāns un kuģu satiksmi nekavē. Sevišķi tādēļ, ka ir regulāra prāmju kustība, kas neļauj kuģu ceļam aizsalt. Taču problēmas rodas tad, kad iestājoties ziemeļu vējam no Zviedrijas vai Sāremā puses tiek sadzīts ledus un tad tas izveido ledus krāvumus pat divu metru biezumā. Šādi apstākļi ir tie, kad vajadzīga “Varmas” palīdzība. Tā kā Baltijas jūra neaizsalst, bet pārsvarā tikai Botnijas, Somu līcis un Rīgas līcis, tad kuģi ceļā uz Rīgu brīvi tiek līdz Irbes bākai vai Kolkai. Tur tie pulcējas un gaida ledlauža ierašanos. Ledlauzis dodas atbrīvot ledū iesalušos kuģus un sakārtojot tos rindā pēc izmēriem, laužot ledu izveido “ceļu”. Aiz lielāku kuģu “mugurām” slēpjas mazāki kuģīši līdz visi nokļūst līdz brīvākiem ūdeņiem vai ostai. Lai atbrīvotu iesalušos kuģus ir nepieciešamas labas kuģu vadīšanas iemaņas, jo ledlauzim ir jāpiebrauc iesalušajam kuģim pēc iespējas tuvāk. Kā arī jāmāk braukt tā, lai pats neiesprūstu ledū līdz pavasarim. Ņemot vērā to, ka kuģa frakts dienā maksā milzīgu naudu, tad katra dīkstāve ir lieli zaudējumi gan kuģa īpašniekam, gan ostai. Šī iemesla dēļ ledlauzis strādā bez atpūtas un tā apkalpei ir milzīga darba slodze. Ledlauzis atgriežas ostā tikai tad, ja darbs ir padarīts, beigusies degviela vai notikusi kāda nelaime. Taču var būt arī dažādas problēmas, kuru dēļ ledlauzim nemaz nebutu jābrauc krastā, bet tam var palīdzēt jūrā – ar helikopteru.

helis-uz-varmas

Tieši tādos gadījumos, kad kādam no apkalpes ir guvis kādu traumu, iestājušās veselibas problēmas, beigusies pārtika vai ir nepieciešams kāda speciālista padoms, vajadzīgas detaļas visērtākais, lētākais, ātrākais variants ir izmantot helokopteru. Taču helikoptera nosēšanās vējainā laikā uz viļņos šūpojošamies un varbūt apledojuša kuģa nav nemaz tik vienkārša lieta. Visdrīzāk ledus apstākļos viļņi nav, taču jārēķinās ar visu. Tieši tādēļ pirms ledus sezonas sākuma tiek apmācīta apkalpe, pilots iemēģina roku, lai ziemu varētu pavadīt mierīgi, bez uztraukumiem.

Ledus apstākļiem Baltijas jurā vari sekot līdzi Zviedrijas meteroloģijas un hidroloģijas dienesta mājas lapā (ziemas laikā).

Viesturs Silenieks