Ir dažādas pieņemšanas, bet ir tāda, kur visi tiek pieņemti

Daži padomi riteņbraucējiem – iesācējiem

Publicēts: 9.09.20 | Sadaļa: blogs

Visbiežāk tas, ko dažādās publikācijās, pamācībās stāsta ir par Ceļu satiksmes noteikumu ievērošanu. Kā arī tiek izteikti aicinājumi uz vairākām lietām, kuras noteikumi pauž pat atšķirīgi. Taču mazāk ir stāstīts par praktiskām, vienkāršām lietām, kuras palīdz, veicina, iedrošina braukt ar velosipēdu. Jabkas, kas ierobežo, tas neveicina. 

  • Izlasi Vīnes konvenciju par ceļu satiksmi, Ceļu satiksmes likumu un Ceļu satiksmes noteikumus. Tas Tev dos pārliecību par savām tiesībām. Taču atceries, ka citi ceļu satiksmes dalībnieki var nezināt noteikumus, var nespēt novaldīt savu transportlīdzekli. Tādēļ braucot pirmajā vietā ir drošība un noteikumi ne vienmēr ir atbilstoši sliktai infrastruktūrai.
  • Cieni citus ceļu satiksmes dalībniekus, sevišķi mazus bērnus un vecākus cilvēkus, kuriem var nebūt laba koordinācija un izpratne par notiekošo.
  • Brauc stabili, necilpo, nemētājies, ieturi stabilu kursu.
  • Ja esi pilnīgs iesācējs un tā būs tikai pirmā reize, kad sāksi braukt uz darbu, skolu u.c., tad labāk pasēdi pie kartēm un izplāno sev vēlamo maršrutu. Vairāk pa zaļajām zonām, pa klusākiem ceļiem. Pamēģini vairākus maršrutus, jo tā sapratīsi, kas ir visatbilstošākais Tavām spējām un sajūtām. Ņem vērā, ka braukšana pa ietvēm, sliktiem veloceļiem var kļūt mokoša, lēna, nedroša, jo daudz apmales, daudz šķēršļu, daudz gājēju, daudz nepārredzamu krustojumu Ar laiku sapratīsi, ka visātrāk, vienkāršāk ir braukt pa brauktuvi.
  • Autovadītāji vislabāk redz to, kas notiek uz brauktuves. Visliktāk to, kas notiek uz ietvēm, aiz krūmiem, kokiem, kioskiem, pieturām, reklāmas stabiem. Braucot domā vai autovadītājs Tevi fiziski var (varētu) redzēt spoguļos, pa sānu skata logiem. Vissliktākā redzamība ir kravas busiņu un kravas automašīnu vadītājiem. Brauc drošā attālumā no tiem.
  • Diennakts tumšajā laikā vai sliktas redzamības apstākļos lieto mirgojošas lampiņas, lukturs, jo tie ir labāk pamanāmi, lielākā attālumā pamanāmi, no sāniem braucot pamanāmi, nekā atstarojošā veste, kuras atstarotāji atspīd tikai starmešu gaismā. Tev nav jāvelk darba apģērbs, lai pārvietotos uz skolu, mājām, darbu. Tu neesi darbā, neesi ceļu strādnieks vai sētnieks, bet gan drīksti būt tieši tāds pat cilvēks, kā tas, kas brauc ar limuzīnu, autobusu vai iet kājām. Neizķēmojies, esi dabīgs. Skaists velosipēds un dāma elegantā kleitā, ar labu frizūru, smaržām ir labākā reklāma riteņbraukšanai.
  • Atceries, ka riteņbraucēju ar ķiveri un atstarojošo vesti autovadītāji apdzen ar mazāku intervālu. Auto vadītāji labi redzamu, šķietami prognozējamu riteņbraucēju apdzen tuvāk, jo psiholoģiski to uztver kā kārtīgu, stabilu, drošu braucēju uz kuru var paļauties, kurš neradīs problēmas pat tad, kad auto atradīsies dažu centimetru attālumā. Tas nenozīmē, ka nav jābūt pamanāmam, bet bruņas iedrošina uzņemties risku, jo tam zūd bailes (viņš jūtas kā tankā). Neviens velosipēdu ķiveru ražotājs neraksta, ka ķivere palīdz izsargāties no avārijas ar automašīnu. Pasaulē lielākais ķiveru ražotājs Specialized pat pauž, ka ikdienas un sporta ritenbraucēju ķivere nav konstruēta, lai pasargātu no sadursmes ar autotransportu. Ķivere var atsevišķos gadījumos mazināt traumas smagumu. Brauc tā, lai nebūtu negadījums. Riskēt satiksmē ir pēdējais uz ko vajadzētu aicināt. 
  • Ceļu satiksmes noteikumi un iesācēja sajūtas liek braukt pēc iespējas tuvāk brauktuves vai braukšanas joslas labajai malai. Taču nepārspīlē, jo no aizmugures un priekšpuses braucošie auto vadītāji pat uz visšaurākā ceļa brauks tā, lai neiebrauktu ceļa pretējā pusē, blakus joslā. Tādēļ Tevi apbrauks ar tādu intervālu, lai neiebrauktu citā joslā. Un attālums var būt arī daži centimetri. Ja brauksi stabili un pārliecinoši nostāk no apmales, tālāk no ceļa malas, tad auto vadītāji Tevi labāk pamanīs un būs spiesti ar Tevi rēķināties, un apbrauks pa blakus joslu vai pretējā braukšanas virziena kustības joslu. Taču neesi rupjš, agresīvs un pārgalvīgs, un nebrauc pa joslas vai ceļa vidu. Ceļš pieder visiem, Tev pieder tikai transportlīdzeklis. Tava un citu drošība ir pirmajā vietā.
  • Apbraucot stāvošu autotranspotu, vai tuvojoties pieturu “kabatām”, ceļa malā esošiem paplašinājumiem nebrauc tajos, bet ieturi taisnu kursu. Katru reizi, kad brauksi ārā no kabatas, Tevi var nepamanīt un Tev nebūs priekšroka.
  • Atceries – ietve iešanai, brauktuve braukšanai, stāvvieta stāvēšanai.
  • Skaties tālumā un uz sāniem! Tā Tu spēsi jau laicīgi prognozēt notiekošo uz ceļa. Jo plašāks cilvēkam redzesloks, jo tas tālāk, plašāk skatās uz apkārtni. Tas cenšas plašāk izzināt, vairāk saskatīt, plašākā leņķī saskata riskus, spēj labāk prognozēt notiekošo.
  • Skaties, kas notiek stāvošās automašīnās – iespējams, ka tūlīt atvērs durvis un izkāps pasažieris.
  • Ieraugot suni, vēro, kur ir tā saimnieks. Iespējams, ka starp suni un saimieku ir knapi saredzama pavada.
  • Brauc tālāk no namu sienām, vārtrūmēm, žogiem, durvīm, izbrauktuvēm un stāvošām automašīnām, jo jebkurā mirklī var kāds parādīties. Ir tikai pāris sekundes, lai spētu apstāties.
  • Bremzes ir izdomātas nevis bailīgajiem, bet, lai pasargātu veselību un dzīvību.
  • Brauc tālāk no maziem bērniem, jo tie var pēķšņi lēkt atpakaļ, skriet uz sāniem, uz priekšu, nokrist. 
  • Brauc tālāk no cilvēkiem, kas skatās veikalu skatlogos, nevis virzienā, kurā dodas, jo ieraugot veikalā kaut ko intereseantu tie pēķšņi var mainīt iešanas kursu.
  • Esi uzmanīgs apbraucot tos, kas pārvietojas ar klapēm uz ausīm (austiņām). Viņi var nedzirdēt Tavu zvaniņu, tavu tuvošanos.
  • Nekautrējies pats braukt ar austiņām, ja tās ir nepieciešamas navigācijai, domātas vienlaicīgi kā ausu aizbāžņi pret autransporta radīto troksni, palīdz, lai aukstie vēji nesapūš ausis, vai kalpo kā brīvo roku sistēma runājot pa telefonu. Brīvo roku sistēma attiecas ne tikai uz autotranspora vadītājiem, bet arī uz riteņbraucējiem, tadēļ Tev ir tiesības un pat pienākums lietot austiņas braucot un runājot pa telefonu. Tāpat kā autobraucējiem, tāpat arī riteņbraucējiem un gājējiem nav aizliegts pārvietojoties klausīties mūziku, audio grāmatas un dzeju. Tikai neredzīgajiem ir aizliegts lietot transportlīdzekli, bet ne nedzirdīgajiem. Automašīnā braucošais arī nedzird ne gājēju, ne riteņbraucēju, ne vilcienu. Tādēļ skaties! Redze ir galvenais! Taču pārvietojoties centies arī klausīties apkārt notiekošo, jo tā Tu labāk prognozēsi notiekošo, nekā autovadītāji.
  • Brauc un skaties, nevis tikai klausies. Paļaujies tikai uz redzi. Dzirde, oža, tauste kalpo kā papildinošie maņu orgāni.
  • Lieto zvaniņu pieklājīgi un ar cieņu, izjūtu, brīdinoši. Necenties nozvanīt cilvēkus no ietves, jo uz ietves riteņbraucējiem nav priekšroka.
  • Palaid, dod ceļu tam riteņbraucējam, kas minās kalnup, jeb augšā pa tiltu. Uzsākt braukt pret kalnu ir daudz grūtāk, nekā ripot lejā.
  • Palīdzi citiem riteņbraucējiem – sevišķi bērniem un vecākiem cilvēkiem, cilvēkiem ar invaliditāti. 
  • Rādi ar roku pagrieziena signālus. Tā Tavu nodomu labāk pamanīs gan citi riteņbraucēji, gan gājēji, gan auto vadītāji.
  • Veicot manevru, skaties citiem satiksmes dalībniekiem acīs. Tā Tu redzēsi vai uz Tevi skatās, Tevi redz.
  • Palaid sabiedrisko transportu, kur tas ir ne tikai atbilstoši ceļu satiksmes noteikumiem, bet loģiski un iespējams, jo pateicoties sabiedriskajam transportam ir daudz mazāk autovadītāju, kuri Tevi var apdraudēt. Sabiedriskais transports transportē vairāk cilvēku, nekā Tu ar savu velosipēdu.
  • Atbilstošiem braukšanas apstākļiem izvēlēts velosipēds padarīs braukšanu vienkāršāku un baudāmāku. Centies aprīkot velosipēdu tā, lai tas ir funkcionāls. Pilsētas velosipēds pilsētai, kalnu velosipēds kalniem, šosejas velosipēds šosejai, treka velosipēds trekam. Tas nenozīmē, ka ar kalnu velosipēdu nevar braukt pa pilsētu, bet gan to, ka tas nebūs tik ērts, raupjās riepās vairāk saķeras smiltis, dubļi, ūdens un to viesu Tev šķiedīs virsū. Pilsētas velosipēds ar gariem dubļusargiem ir piemērotākais braukšanai apdzīvotās vietās.
  • Izmēģini dažādus velosipēdus, lai saprastu, kas Tev vislabāk patīk, kas Tavām funkcijām ir visatbilstošākais – pilsētas, kalnu, elektriskais, kravas u.c.
  • Braucot ar elektrisko velosipēdu ir mazāka piepūle un ātrāk nonāksi galamērķī. Nejauc transportu, lietišķu pārvietošanos ar velosportu. Saproti kāds Tev ir pamatmērķis – pārvietoties vai trennēt sirdi, pulsu, izsvīst. Atbilstoš šim mērķim lieto attiecīgu velosipēdu un pārvietošanās ceļu, veidu, ātrumu.
  • Ja svīsti, brauc lēnāk un saģērbies plānā. Lieto apģērbu, kurš laiž cauri gaisu.
  • Ja Tev ir jāved daudz vai smagas mantas, nelieto mugursomu, bet tās vietā velosomas vai pat kravas velosipēdu. Cilvēkam sēžot uz velosipēda, tā svars balstās uz 3 punktiem – pamatā uz sēdekļa un stūres, mazāk uz pedāļiem(uz pedāļiem tikai minoties). Mugursomas svars dod papildus slodzi dibenam un rokām. Dibens sāk spiest, mugursomas lences nospiež plecu nervus un sāk tirpt rokas. Karstā laikā mugura svīst.  Jo vertikālāk riteņbraucējs sēž, jo tam mazāk svars uz rokām, bet vairāk uz dibena. Braucot ar pilsētas velosipēdiem slodze uz rokām ir mazāka, jo velosipēdists sēž vertikāli. Ja ikdienā braucot ir mokošs diskomforts, tad  ieteicam meklēt uzsēdes speciālistu, piemēram veikalā ZZK. Braucot ar mugursomu, arī nokāpjot no velosipēda mugursoma vēl jo projām atradīsies uz pleciem, uz muguras. Tā negūsi atpūtu.
  • Tāpat kā nav pieklājīgi sporta tērpā atrasties publiskā telpā, restorānā, koncertā, teātrī, darbā, tā arī braucot ar velosipēdu. Sporta tērps ir sportam, sporta treniņiem, ne ikdienai. Velc to, kas Tev ir un sajūties kā brīvs līdzcilvēks. Tev nevajag speciālu apģērbu, lai brauktu ar velosipēdu, bet gan ērtu un laika apstākļiem atbilstošu apģērbu.
  • Riteņbraucējiem domātā infrastruktūra ļoti bieži ir pretrunā Ceļu satiksmes likumam, Ceļu satiksmes noteikumiem. Tādēļ nesaprotamās, neskaidrās, nedrošās situācijās pirmajā vietā izvēlies drošību. Pēc tam lasi normatīvos aktus, lai saprastu kā pareizi šajā vietā ir rīkoties. Nezini, nesaproti – jautā pēc palīdzības Latvijas Riteņbraucēju apvienībā, CSDD, Latvijas Valsts ceļi. Sliktu infrastruktūru ar nepareizu tās lietošanu neuzlabosi. Tā tikai pieradināsi, ka katra neizlabota kļūda ar laiku kļūst par standartu. Nesēdi malā, ziņo ceļa īpašniekam. Kopīgiem spēkiem var daudz ko mainīt un uzlabot.
  • Nejūties satiksmē kā mazāk svarīga persona, Tev ir tiesības lietot publisko telpu tieši tāpat kā citiem, taču ievērojot noteikumus. Un paturi prātā, ka pateicoties Tev, iespējams ir viena mašīna mazāk, viens piesārņotājs mazāk, bet viens veselīgāks un smaidīgs cilvēks vairāk.
  • Dāmas! Atceraties, ka parasti čalis savai draudzenei mēdz pirkt vienkāršāku, lētāku velosipēdu, jo nav pārliecība, ka viņa gribēs ikdienā braukt. Un pēc tam viņš pats brīnās, ka draudzene čīkst un, ka tai nav viegli, ērti. Paprasi cik viņam maksā velosipēds un pieprasi vismaz līdzīgu.
  • Brauc un pēc iespējas vairāk smaidi!

(ja kaut ko esmu piemirsis, atsūti, papildināšu)

Viesturs Silenieks